Tuesday 15 January 2013

PeLangi kEhidupan...



Assalammualaikum..

Alhamdulillah,masih mampu menggerakkan jaRi-jemari ini...teruskan pengisian kehiduPan..Kenapa tajuk entry peLangi kehidupan yea?...

        Pelangi merupakan salah satu ciptaan Allah yang sangat indah...Bahkan kita hanya mampu melihatnya selepas hujan...bukan mudah untuk melihat sesuatu yang indah...hanya bila kita punyai PELUANG... yA ALLAH,dahulu jiwa saya penuh dengan fikiran negatif yang lama-kelamaan menutup ruang untuk saya melihat "pElaNGi"...Alhamdulillah,ruang itu sudah dibuka sedikit demi sedikit  dengan hidayah daripadaMu..alhamdulillah,walau diuji kini kekuatan yang diberi semakin bertambah..diakui,apa yang ada di sekeliling kita adalah ujian buat kita sebenarnya...
       
       Selain itu,saya selalu memikirkan macam mana menjadikan kehidupan bagaikan pelangi....Tanpa disedari sebenarnya saya sudah dalam "pelangi"...macam mana tue?...keNali diri&tujuan penciptaan...Contohnya,saya seorang manusia...diciptakan oleh Allah sebagai hambaNya dan khalifah di muka bumi...mengabdikan diri kepada Allah, tujuan utama penciptaan...hasanah di dunia&di akhirat sentiasa dalam doa..Selain itu, tanggungjawAB sebagai  anak,kakak,adik,cucu,anak sedara,wanita,jiran dan macam2 lg.kini,seorang jururawat...Bila diingat kembali  zaman baginda RAsulullah s.a.w dahulu dimana  kehidupannya adalah penuh dengan "memberi".Pemberian akhlak+tenaga+kesungguhan dan pelbagai lagi oleh Baginda adalah sepenuhnya untuk agama Islam..Benarlah " Erti Hidup pada memberi".Berbalik kepada amanah saya sebagai jururawat,bukan sekadar merawat pesakit,mungkin saya mampu menjalankan amanah untuk ummah juga...maksimumkan amanah yang ada untuk 'pelAngi kehidupan'!!!!Bagaimana dengan kalian??fikir-fikirkan..Sesungguhnya,entry ni adalah peringatan untuk diri ini...Teruskan berjuang untuk rakan blog...wAssalam


No comments:

Post a Comment