Friday 24 June 2011

IMaM MuDa ..^_^

Assalammualaikum w.b.t.Alhamdulillah,Syukur  kpd Allah ,kerana Dengan nikmAtNya  dapat lagi  insan iNi menggunakan jari-jemarinya  di alam maya...Alhamdulillah juga,saya Dapat tEnGOk program Imam Muda...Siapa Imam Untuk solat saya NaNtI ea...(^_^) .PEngisian program ini  amat bermakna uNtuk Saya dan keluarga...Tugas imam muda mInggu ini  beRKaitan dengan   warga tua..Saya dapat rasakan perasaan imam2 muda tersebut kerana saya pernah merawat warga tua...Segala rintihan mereka walau x terungkap dbibir tp,ianya terpamer di wajah mereka..HAnya kasih-sayang yang diharapkan dalam akhir2 usia mereka..Maklumla,mata dah x nampak,langkah dah perlahan,anggota badan pun dah terketar2,selera makan pun dah berkurang,pendengaran pun berkurang dan segala yg sewaktu dengannya berkurang..Sedih pulak tengok warga tua yang tinggal kat umah Ehsan tue ea..Ya Allah,jauhkanlah insan ini daripada meletakkan ibunda&ayahandaku d rumah orang tua..amin..anDai diri ini pergi dahulu,peliharalah k2 ibunda&ayahandaku...Sayangi dan letakkanlah mereka di akhirat nanti di SyurgaMu Ya Allah..amin ya Rabb..Saya Sayang ibunda&ayahandaku SaNGAT2..Kerana doa  ibunda&ayahandalah saya masih lagi mampu tersenyum dengan dunia...

TeRInGAT pulak  kepada pesakit-pesakit cancer yang mencapai  tahap akhir KAT HOSPITAL X..ERTI kata lain,x bulEh buat apew2 dah..Bagi yang beragama islam ,masa mereka sekarang DIPENUHI  dengan mendekatkan diri  dalam beribadat kepada Allah S.W.T.Ada pesakit x nie,yg x dew anak.terngiang2 kat telinga saya sampai sekarang suara pesakit x  yg berumur nie.."miSi2"tuk panggil saya..klu pesakit x nie panggil saya cam tue,panggilan dia terus kat mata hati saya walau agama yang berlainan..PeRnah hari tue dia hypo,dia mintax isteri dia bantu dia duduk di atas  wheelchair n bawak dia kat balkoni luar wad...dia takut mati..Mata dia  terus memerhati pemandangan kat luar tue..pastu,bila bwak masuk dlm dgn kdr segeranya tuk check gula dia,tue sy tahu dia tgh hypoglycemia(kurang gula dalam darah)..e2 pun kebetulan saya lalu nak ambik beg sy coz WAKTU balik dah sampai..e2 lah kali terakhir saya jumpe dia..tp,skrg dia dah x dew dah coz sy dpt tahu dr sorang staff nurse nie yg pesakit X nie dah x dew...huhu..

PAK cIK Y nie pulak same keadaan ngan pesakit X..masa saya  keje malam ari tue,dia mmg x buleh lelapkan mata..Ayat al-Quran dah dengar,tp mata dia x pejam2 lagi..dia takut,sekiranya sekali dia terpejam mungkin dia x buleh buka matanya selama2nya..e2 andaian saya...Lagipun,dia telah melihat proses kematian  di hadapannya..Maka,Bangunlah Pak Cik Y tue tNgok Tv kat ruang yg disediakan...Sayu hati saya TeNGOK KEADAAN pesakit2 nie..Mga dijadikan iktibar  untuk saya dalam menjaga kesihatan diri dwaktu muda agar kehidupan masa tua nanti jika diizinkan Allah adalah dalam keadaan sihat dan tidak menyusahkan orang lain...Hargai Insan tersayang..Wassalam..

No comments:

Post a Comment