Wednesday, 21 September 2011

InDAHNYA mEnjadi seorang jururawat MusLiMAH..

ASsalammualaikum w.b.t..Alhamdulillah,dalam mEncari Dan TeRUS MeNcari ILmU Allah, KU tErtarik Dengan salah  SatU EnTry  DaRi  sEOrAnG UKhTI..TeRIMA KASiH KeRNa  IzInkan saya Share sinI..Semoga Kita dapat mAnfaat bErsama..UKhTI  eMPUNYA BlOg, Bidadari e2...

Soalan saya:

Assalamualaikum ustazah, saya bekerja sebagai seorang jururawat. Tetapi ustazah, apabila saya beritahu pekerjaan saya, ramai yang tidak dapat menerima kerana alasan mereka uniform jururawat yang tidak menutupi syariat dan kerja jururawat yang tidak tentu masa. Soalan saya, adakah pekerjaan jururawat tidak sesuai untuk muslimat yang aktif dalam usrah atau halaqah kerana uniform dan juga kerja tidak tentu masa yang membataskan perjuangan. Semoga ALLAH mengampuni dosa dosa saya, saya tidak berniat untuk riak tetapi kalau di luar waktu kerja saya memakai jubah dan tudung labuh. Mohon pencerahannya

Jawapan Ustazah Fatimah Syarha:

Waalaikumussalam wbt.
Salam sayang buat jururawat ummah yang dihormati.

Pekerjaan jururawat sungguh mulia.
Pekerjaan jururawat sungguh diperlukan.
Berkerja sebagai jururawat suatu ibadah umum yang boleh menuai banyak pahala.
Berkerja sebagai jururawat juga suatu perjuangan.

Saya tidak dapat bayangkan betapa sukarnya meniti hari-hari di hospital tanpa jasa dan pengorbanan seorang jururawat. Dr. Yusuf al-Qaradhawi sendiri mengiktiraf betapa berhajatnya masyarakat kepada tenaga wanita berupa jururawat.

Tanpa jururawat, siapa yang akan menjaga jutaan muslimah di hospital lebih-lebih lagi di wad-wad OnG?

Tanpa jururawat, siapa yang akan memudahkan urusan doktor untuk menyiapkan kerja-kerja teknikal? Kerja-kerja teknikal ini pula biasanya lebih diteliti diuruskan oleh seorang perempuan.

Tanpa jururawat yang berkesedaran Islam seperti ukhti, siapa yang akan bangkit memperjuangkan pakaian jururawat yang mesra syariah?

Tanpa jururawat berjiwa seperti ukhti, siapa yang akan memimpin usrah dan halaqah untuk para jururawat di sana lebih-lebih lagi yang sangat berhajatkan kefahaman Islam? Islam milik semua.

Semoga Allah memudahkan urusan keluarga semua jururawat di dunia ini yang banyak berjasa mengorbankan masanya demi masyarakat.

Semoga lebih banyak institusi-instusi sokongan keluarga yang akan bangun mengasuh anak-anak dengan lebih efektif agar para jururawat ini dapat terus menabur jasa.

Berkaitan pakaian, suami ana (Dr. Farhan Hadi) pernah mengatakan, dia menemui ramai jururawat yang melonggarkan pakaiannya, melabuhkan sedikit tudungnya dan tiada siapa berani mengambil tindakan apa-apa kepada mereka.

Semoga lebih ramai jururawat hari ini berjiwa berani seperti ini dan jururawat akan datang dapat menemui peluang berpakaian yang lebih baik.

Ukhtiku sayangfillah, rasa mulialah dengan tugas muliamu! Kami semua amat berhajatkan baktimu. Sudah tentu kami lebih bertuah, jika anak kami yang lahir disambut oleh seorang doktor atau jururawat yang jiwanya sangat cinta kepada Islam.:)

Untuk rujukan yang lebih lanjut, boleh rujuk link: Karier wanita dalam fiqih Al Qardhawi


Monologku: Termanggu seketika, tidak tahu hendak berkata apa, terasa ALLAH menghantarkan ustazah untuk melenyapkan kekusutan fikiran. ya ALLAH, sekiranya pekerjaan ini yang terbaik untuk akhirat, agama, tarbiyah dan perjuangan kami, ENGKAU kekalkanlah kami dalam pekerjaan ini, tetapi sekiranya pekerjaan ini menjauhkan kami dari rahmatMU, ENGKAU keluarkanlah kami daripadaNYA. Hanya rahmat dan redhaMU yang kami dambakan, bukan prasangka manusia yang juga hamba di sisiMU. Hanya ENGKAU yang MAHA MENGETAHUI keikhlasan hati kami dalam menegakkan agamaMU. ya ALLAH, jadikanlah diri kami sebagai instrumen dakwah kepada agamaMU jika ENGKAU memilih kami untuk istiqomah di dalam pekerjaan ini. Kuatkanlah hati kami dan teguhkanlah jiwa kami terhadap perjuangan ini. Jadikanlah kami jururawat muslimah yang ditarbiyah di jalanMU =) Allahuma AMeen 
 
 

1 comment:

  1. Saya pun dah lama dalam dilema berkaitan isu aurat jururawat ni..Ya Allah ampuni aku ..

    ReplyDelete