Monday 4 July 2011

Bila fOlder Qaseh e2 dibuka...

Assalammualaikum w.b.t.Alhamdulillah,mempunyai waktu untuk terus menggunakan jari-jemari ini...Apa khabar kalian???Smg kalian sihat dan bahgia selalu...amin...Duk asyik xplore phone tetiba rajin untuk buka folder 'Qaseh".So,segala mEsej2 yang ada dibaca satu  persatu...Antaranya:

Perjuangan  itu ibarat ranjau bertatah duri-duri  yang mencengkam leluhur daging.Ditarik ia sakit,ditolak jadi nanah.Tp,bagi seorang pejuang..Kesakitan  itu ibarat tiupan lembut  angin dari  jannah&tegukan air ,penyejuk tekak di padang pasir..'tINGGALkanLah rasa duka semampumu kerna memikul beban duka boleh membuatmu gila.Kelmarin Tuhan telah menolongmu.Percayalah,esok pun Dia masih akan tetap menolongmu..'

"Wanita cantik menurut islam   adalah :
  1. melukis kekuatan melalui masalahnya..
  2. Tersenyum di saat tertekan ..
  3. Tertawa di saat hati sedang menangis
  4. Tabah di saat terhina..
  5. Mempersona kerana memaafkan..
  6. Mengasihi tanpa meminta balasan..
  7. bertambah kuat dalam doa dan pengharapan ilahi..
KAWANKU...Kiranya waktu sekejap itu menjadi kenangan untuk kita  ingati sepanjang zaman,ingatlah aku selagi  kau mampu..Jika pula masa mendatang  memisahkan  keakraban yang telah bertahun terbina,Ukirlah secebis "tentang aku" di hatimu ,agar nanti tika bersua kau masih mengingati siapa diriku...

Alihkan matamu ke laut,airnya cantik membiru&penuh ketenangan,tetapi hanya Allah saje yang tahu rahsia di dalamnya,begitulah dengan kehidupan manusia,riang ketawa,tetapi hanya ALLAH  yang tahu rahsia kehidupannya,jika kau rasa kecewa,pandanglah ke sungai,airnya tetap mengalir  biarpun berjuta batu menghalang,jika kau rasa sedih,pandanglah ke langit,kau akan sedar bahawa ALLAH sentiasa bersamamu.

Kadang-kadang kita fikir,pilihan kita adalah terbaik.Tapi,ALLAH Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita...

"Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat tapi banyak pula dugaan datang,kadang-kadang  kita minta cerdik tapi masalah pula yang bertandang,kadang-kadang kita minta kebahgiaan  tapi huru-hara pula menjelang.Dugaan menjadikan mental kita kuat,masalah menjadikan kita berfikir,huru hara menjadikan kita tabah.Hebatkan Allah..Semuanya ada hikmah...Kalaulah manusia tahu hadis ini.."telah berkata JIBRAIL A.S.."Wahai Tuhan,Engkau sampaikanlah hajat hambaMu,maka Allah menjawab:"Biarkan hambaku itu,kerana Aku mencintai rintih suaranya"..

Bila kita terlalu fikirkan dunia ,tanpa kita sedari,kita lupakan akhirat..ingat,akal kita satu..Mampukah kita membahagikan fikiran kita kepada dua dalam satu masa??muhasabah diri..

Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah  r.a,beliau berkata Rasulullah s.a.w  bersabda ,maksudnya "Demi Tuhan yang diriku berada ditanganNya ,sekiranya kamu tidak pernah berbuat dosa,nescaya ALLAH akan  mematikan kamu semua,lalu mengganti dengan suatu kaum yang berbuat dosa,lalu beristighfar  kepada Allah dan Allah pun mengampuni mereka."

Bila ada sahabat atau seseorang memerlukan perhatian atau bantuanmu ,atau meminta maaf atas satu kesalahan,itu kerana ia menghormati&menghargai  kebaikan yang pasti ada dalam jiwamu..kau dapat menghormati  juga meninggalkan permintaan itu,atau kau meninggalkannya di tengah jalan sendirian..sungguh,Allah Maha Penyayang..

"Dan orang-orang yang berjihad untuk(mencari keredhaan)Kami.Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan2 kami.Dan sungguh ALLAH beserta orang-orang yang berbuat baik.."Ar-Ruum ayat 69

Jangan bimbang atau takut apa yang akan diedit oleh manusia lain tentang keburukan diri kita,tapi,bimbang&takutlah tentang apa yang akan diaudit  tentang diri kita oleh malaikat pencatat amalan baik dan buruk yang amanah akan tugas mereka  tiap detik...

Dalam kita berukhwah kerana Allah,pasti hati akan diuji,terkadang hingga diri tertunduk lemah,betapa kerdilnya diri di  hadapan Allah,tak mampu keseorangan dalam melayari kehidupan.Perlunya teman penyuluh perjalanan yang kabur..itulah perlunya satu ikatan ..Thanks too Allah,4 let me know u..Salam ukhuwah.

"Setiap pekerjaan itu hendaklah dimulakan dengan niat.."

Hargailah bila berdua,Sayangi apabila bersama,Maafkan apabila terluka,Rindui apabila jauh di sana,Fahami apabila berprasangka,ingati saban ketika,Kerana Allah kasih tercipta..

Biar diri berjauhan asal hati diikat nur kecintaan,padamu teman ku ukir kalam kenangan ,Secebis ingatan membuatkan kita merasai indahnya persahabatan,suka duka,tawa hiba,gembira kecewa,adalah asam garam perjuangan.dari kejauhan ku pohon moga dirimu diberkati Allah,bersama kita layari bahtera perjuangan dengan bersandarkan kasih-sayang dari Allah, biar jiwa terluka asal dapat menabur bakti untuk agama..

Aku minta kepada Tuhan setangkai bunga segar,Di beri kaktus berduri.Aku minta kupu2,diberi ulat berbulu.Aku sedih&kecewa.Namun kemudian ,kaktus itu berbunga indah sekali..Dan ulat itupun menjadi  kupu2 yang cantik.Itulah jalan TUHAN,indah pada masaNya!TUHAN tidak memberi apa yang kita perlukan..kadang2 kita sedih,kecewa,terluka,tetapi jauh di atas segalanya Tuhan telah mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita...

Seorang teman adalah anugerah Tuhan untuk kita,kemana Dia pergi kita akan mencarinya,dari mana dia datang kita x perlu tahu,tapi kemana dia menghilang kita pasti merinduiNya.

Kirimkan surat pada waktu fajar:dakwatnya adalah air mata,kertasnya adalah pipi,tukang posnya adalah harapan dikabulkan dan alamatnya adalah ke Arasy..lalu tunggulah jawapannya..

Kiranya tiada CINTA insani untukmu,cukuplah CINTA ALLAH menjadi penyuluh hidupmu,kelak akan ada CINTA untukmu dari insan yang menyintai ALLAH sebagaimana CINTAmu terhadapNya..

 Andai ini 1 ujian,andai ini 1 cabaran,andai ini 1 pertempuran,ayuh kita gempur hingga ke titisan darah terakhir,Jangan ada lagi tangisan,hanya keringat jadi sandaran..

Bila hati berjuang kerana Allah,Dugaan itu tempat bersinggah,keperitan ditelan sebagai juadah,kejayaan dianggap mimpi indah,smg Allah BERi kekuatan untuk teruskan perjuangan..

"Trust in Allah won't make the mountain smaller,but will make climbing easier.Don't ask Allah for a lighter load but ask Him for a stronger back.."

I pray to Allah:grant u a MIND free from WORRY.a HEART free from SADNESS,a body free from SICKNESS&good EVERYTHING IN UR  LIFE...

p/s:Alhamdulillah,terima kasih untuk ingatan kalian kepada  insan ini..Tengok,segala mesej kalian  sudah dipostkan dcni...(shaiqAh,Nyah,k.ngah,K.WANA apiUM,K.aNISAH,Yaya,Syira,Shikin,Ojie..dan ramai lagi)bukan hanya sepi  di inbox sahaja..MGA TERUS KE ruang HATI...bAnyaK lagi mesej yang diberi tp,cukup setakat ini dahulu..insya Allah,bakinya akan disambung lain waktu.."Semoga segala perkongsian yang ada dikongsi bersama....^__^..sAyangi diri kalian&orang di sekeliling..Biarkan mereka terus tersenYum Bahgia...~_^..Wassalam..

No comments:

Post a Comment